sâmbătă, 14 ianuarie 2012

Formele evaluarii


  1. Tipuri de evaluare:
  1. Predictiva (initiala);
  • la inceputul unui ciclu, a unei teme noi;
  1. Formativa (continua);
  • la fiecare lectie sau tema noua; 
  1. Sumativa (finala).
  • la sfarsitul unui ciclu, a unui capitol;
II. Instrumente de evaluare:
  1. Metode traditionale de evaluare:
  • pentru elaborarea probelor, profesorul va avea in vedere urmatoarele intrebari:
  • ce tip de itemi trebuie construiti?
  • ce grad de dificultate trebuie sa aiba?
  • cum trebuie sa arate itemii din punct de vedere tehnic?
  • cum se va face asamblarea itemilor?
  • cum vor fi formulate instructiunile testului?
  • va masura testul astfel construit un esantion semnificativ de rezultate ale invatarii?

  1. Probe scrise;
  • lucrari, teze, teste elaborate dupa itemi bine definiti;
  1. Probe orale;
  • raspunsuri orale;

  1. Probe practice;
  • experiente, rezolvari de probleme si exercitii;

  1. Metode alternative de evaluare (moderne):

  1. Observarea sistematica a elevilor:
  • poate fi facuta pentru a evalua performantele elevilor dar mai ales pentru a evalua comportamente afectiv-atitudinale;
  • furnizeaza informatii asupra performantelor elevilor din perspectiva capacitatii lor de actiune si relationare, a competentelor si abilitatilor de care dispun acestia;
  • modalitati de inregistrare a informatiilor:
  • fisa de evaluare;
  • scara de clasificare – construita prin ordonari si gradari de date obiective;
  • lista de control sau verificare, utilizata de obicei in activitatile de laborator;
  • caracteristici de evaluare:
  • competente (concepte si capacitati):
  • organizarea si interpretarea datelor;
  • selectarea si organizarea corespunzatoare a instrumentelor de lucru;
  • descrierea si generalizarea unor procedee, tehnici, relatii;
  • utilizarea materialelor auxiliare unei demonstratii;
  • identificarea unor relatii;
  • utilizarea calculatorului in situatii corespunzatoare;
  • atitudini (fata de munca data):
  • concentrarea asupra sarcinii de rezolvat;
  • implicarea activa in rezolvarea sarcinii;
  • punerea unor intrebari pertinente profesorului;
  • completarea / indeplinirea sarcinii;
  • revizuirea metodelor utilizate si a rezultatelor;
  • comunicare:
  • discutarea sarcinii cu profesorul in vederea intelegerii acesteia;
  • modul de prezentare a propriilor produse;
  • cooperarea in echipa;
  • ascultarea activa;
  • toleranta fata de ideile celorlalti;
  • urmarirea sistematica a activitatii si comportamentului elevului permite observarea:
  • interesului manifestat de elev pentru studiu;
  • modului in care elevii participa la activitati;
  • gradului de indeplinire a indatoririlor scolare;
  • modului de exprimare.

  1. Investigatia / experimentul:
  • ofera elevului posibilitatea de a aplica in mod creativ cunostintele insusite, in situatii noi si variate;
  • reprezinta o situatie complicata care nu are rezolvare simpla;
  • desi sarcina poate fi scurta, timpul de lucru este relativ lung;
  • incepe, se desfasoara si se termina in clasa;
  • poate fi individuala sau de grup;
  • aprecierea modului de realizare a investigatiei este de tip holistic, de obicei;
  • presupune obiective care se urmaresc:
  • intelegerea si clarificarea sarcinilor;
  • aflarea procedeelor pentru gasirea / obtinerea de informatii;
  • colectarea si organizarea datelor sau informatiilor necesare;
  • formularea si testarea ipotezelor de lucru;
  • schimbarea planului de lucru sau colectarea altor date daca este necesar;
  • scrierea unui scurt raport privind rezultatele investigatiei;
  • caracteristici personale ale elevilor care pot fi urmarite:
  • creativitate si initiativa;
  • participarea in cadrul grupului;
  • cooperare si preluarea initiativei in cadrul grupului;
  • persistenta;
  • flexibilitate si deschidere catre idei noi;
  • dorinta de generalizare;
  • componente:
  • capitol / unitatea de invatare;
  • competente specifice derivate vizate;
  • concepte operationale;
  • identificarea tehnicilor utilizate;
  • observarea variatiei marimilor;
  • culegerea si inregistrarea datelor in diferite conditii experimentale;
  • determinarea dependentelor existente intre marimile studiate;
  • interpretarea datelor experimentale;
  • generarea de concluzii privind experimentele efectuate;
  • analiza experimentelor prin prisma surselor de eroare;
  • realizarea unor softuri educationale;
  • itemi;
  • raspuns.

  1. Proiectul;
  • mai amplu decat investigatia / experimentul;
  • incepe in clasa prin definirea si intelegerea sarcinii;
  • se continua acasa pe parcursul a catorva zile sau saptamani;
  • se termina in clasa prin prezentarea in fata colegilor a unui raport asupra rezultatelor obtinute;
  • poate fi individual sau de grup;
  • titlul / subiectul va fi ales de catre profesori sau elevi;
  • structura studiului stiintific / proiectului:
  • titlu;
  • introducere – argumentul, cu justificarea ipotezei sau a unei intrebari legate de tema;
  • materiale si metode:
  • se vor preciza materialele si echipamentul folosit;
  • metoda de lucru;
  • planul experimentului;
  • rezultat – prezentarea rezultatelor sistematizat, pe articole insotite de grafice, desene, tabele, diagrame, casete audio, casete video;
  • concluzii:
  • pareri personale;
  • solutii propuse;
  • generalizarea problemei;
  • bibliografie – utilizarea corespunzatoare a bibliografiei;
  • in timpul realizarii proiectului se va evalua:
  • metode de lucru;
  • utilizarea corespunzatoare a bibliografiei;
  • corectitudine / acuratete tehnica;
  • utilizarea corespunzatoare a materialelor si echipamentului;
  • generalizarea problemei;
  • organizarea ideilor si materialelor intr-un raport;
  • calitatea prezentarii;
  • acuratetea cifrelor, tabelelor, desenelor, diagramelor;
  • criterii de alegere a proiectului – elevii trebuie:
  • sa aiba un anumit interes pentru proiectul respectiv;
  • sa cunoasca dinainte unde isi pot gasi resursele materiale;
  • sa fie nerabdatori in a crea un produs de care sa fie mandri;
  • sa nu aleaga subiectul din carti vechi sau sa urmeze rutina din clasa;
  • capacitatile / competentele – care se evalueaza in timpul realizarii proiectului:
  • metodele de lucru;
  • utilizarea corespunzatoare a bibliografiei;
  • utilizarea corespunzatoare a materialelor si echipamentului;
  • corectitudinea, acuratetea tehnica;
  • generalizarea problemei;
  • organizarea ideilor si materialelor intr-un raport;
  • calitatea prezentarii;
  • acuratetea cifrelor, desenelor.
  1. Portofoliul;
  • instrument de evaluare complex, integrator, ofera posibilitatea de a emite o judecata de valoare care reflecta evolutia elevilor;
  • reprezinta o colectie exhaustiva de informatii despre progresul scolar al unui elev, obtinut printr-o varietate de metode si tehnici de evaluare;
  • se proiecteaza de catre profesor in functie de context si reuneste diferite instrumente de evaluare traditionale si alternative;
  • sintetizeaza activitatea elevului de-a lungul timpului (un an, un ciclu) reprezentand astfel si o forma de evaluare sumativa a achizitiilor elevului si a preocuparilor sale;
  • utilitatea portofoliilor:
  • elevii devin parte a sistemului de evaluare si pot sa-si urmareasca, pas cu pas, propriul progres;
  • elevii si profesorii pot comunica (oral sau in scris) calitatile, defectele si ariile de imbunatatire a activitatilor;
  • elevii, profesorii si parintii pot avea un dialog concret despre ceea ce elevii pot realiza, atitudinea fata de o disciplina si despre progresul care poate fi facut la acea disciplina in viitor;
  • factorii de decizie, avand la dispozitie portofoliile elevilor, vor avea o imagine mai buna asupra a ceea ce se petrece in clasa.
  • un portofoliu poate sa cuprinda:
  • continutul focalizat pe concepte si capacitati esentiale:
  • selectii din insemnari care exemplifica reflectii, originalitate, culoare, patrundere ...;
  • produse elaborate, variate tipuri;
  • produse care arata procesul de dezvoltare:
  • inceput;
  • planificare;
  • revizuiri;
  • produse care indica interesele, stilul elevului si folosirea unei varietati de inteligente:
  • criterii pe baza carora munca va fi evaluata;
  • date provenite din aplicarea instrumentelor de evaluare formalizate:
  • rezultate la teste initiale, formative, sumative;
  • date privind comportamentul elevului in clasa:
  • observarea sistematica;
  • date privind activitatea elevului in afara clasei:
  • rezolvarea temelor;
  • referate;
  • proiecte;
  • participarea la sesiuni de comunicari stiintifice, concursuri scolare, excursii, vizite didactice;
  • preocuparea pentru aplicatiile informaticii in domeniu;
  • preocupare pentru legaturile disciplinei cu alte discipline.


  1. Tema pentru acasa;
  • la fiecare lectie, pentru consolidare si formare de priceperi si deprinderi;

  1. Tema de lucru in clasa;
  • pentru verificarea feed-back-ului;

  1. Autoevaluare;
  • intrebari pe care elevii ar trebui sa si le puna:
  • exista si un alt mod (metoda) de a rezolva aceasta sarcina?
  • am rezolvat sarcina suficient de bine?
  • ce ar trebui sa fac in pasul urmator?
  • ce produs care ma reprezinta ar trebui sa-l pun in portofoliu?
  • conditii necesare pentru formarea deprinderilor autoevaluative la elevi:
  • prezentarea obiectivelor pe care elevii trebuie sa le atinga;
  • incurajarea elevilor in a-si pune intrebarile de mai sus si a da raspunsul in scris;
  • incurajarea elevilor in cadrul grupului;
  • completarea la sfarsitul unei sarcini importante a unor propozitii de genul:
  • am invatat ...
  • am fost surprins de faptul ca ...
  • am descoperit ca ...
  • am folosit metoda ... deoarece ...
  • in realizarea acestei sarcini am intampinat urmatoarele dificultati ...

  1. Referatul.
  • a) referate bazate pe informare – documentare bibliografica – utilizate:
  • cercuri;
  • sesiuni de comunicari;
  • teme de sinteza;
  • b) referate bazate pe descrierea unor activitati desfasurate in clasa si pe analiza datelor obtinute in urma acestei activitati / experiment;
  • in evaluarea unui referat – se urmaresc:
  • structura – de tip a) sau b);
  • introducere – argumentul, cu justificarea ipotezei sau a unei intrebari legate de tema;
  • materiale:
  • a) consideratii generale asupra temei abordate;
  • b) materialele utilizate, mentionate dupa o anumita procedura (material – scop);
  • procedura:
  • a) analiza in detaliu a fiecarei surse de documentare;
  • b) prezentarea metodelor de laborator in ordinea in care au fost utilizate;
  • observatiile:
  • a) comentariul comparativ al surselor de documentare;
  • b) descrierea observatiilor;
  • rezultatele – prezentarea rezultatelor cu selectarea a ceea ce este deosebit;
  • comentarea rezultatelor:
  • a) interpretarea personala a rezultatelor selectate;
  • b) realizarea de desene, grafice, diagrame, tabele si interpretarea rezultatelor;
  • concluzii – rezumarea celor constatate intr-o concluzie exprimata succint si raportata la ipoteza initiala;
  • bibliografie – oportunitatea surselor bibliografice;
  • modul de prezentare:
  • aspect;
  • continuitate;
  • mod de prezentare.


III. Proba = orice instrument de evaluare proiectat, administrat si corectat de catre profesor.
  • pentru elaborarea lor trebuie avut in vedere:
  • ce tip de itemi trebuie construiti;
  • ce grad de dificultate trebuie sa aiba;
  • ce trebuie sa arate itemii din punct de vedere tehnic;
  • cum se va face asamblarea itemilor (relevanta, concizia);
  • cum vor fi formulate instructiunile testului;
  • daca testul va masura un esantion semnificativ de rezultate ale invatarii.
IV. Item:
= element component al unei probe.


V. Tipuri de itemi:

  1. Itemi obiectivi:
  • testeaza un numar si o varietate mare de elemente de continut, dar, de cele mai multe ori, capacitati cognitive de nivel inferior;
  • fidelitate si validitate ridicate (sunt folositi in testele standardizate);
  • obiectivitate si aplicabilitate ridicate;
  • scheme de notare foarte simple;
  • timp scurt de raspuns si de corectare;
  • posibilitatea utilizarii unui numar mare de astfel de itemi intr-un test.
  • itemi cu alegere duala – solicita raspunsuri cu da/nu, adevarat/fals, acord/dezacord;
  • itemi de tip pereche – solicita stabilirea de corespondente / asociatii intre elemente asezate pe doua coloane. Criteriile pe baza carora se stabileste raspunsul corect sunt enuntate explicit in instructiunile care preced coloanele de premise si raspunsuri;
  • itemi cu alegere multipla – solicita alegerea unui singur raspuns corect / alternativa optima dintr-o lista de solutii / alternative.
  1. Itemi semiobiectivi:
  • raspuns limitat ca spatiu, forma, continut prin structura enuntului / intrebarii;
  • sarcina foarte bine structurata – utilizeaza materiale auxiliare;
  • elevii trebuie sa produca efectiv raspunsul;
  • libertate restransa de a reorganiza informatia si de a formula raspunsul in forma dorita;
  • elevii trebuie sa demonstreze pe langa cunostinte, si abilitatea de a structura cel mai corect si mai scurt raspuns;
  • usurinta si obiectivitate in notare;
  • itemi cu raspuns scurt – intrebare directa care solicita un raspuns scurt (expresie, cuvant, numar, simbol);
  • itemi de completare – enunt incomplet care solicita completarea de spatii libere cu 1-2 cuvinte care sa se incadreze in contextul dat;
  • intrebari structurate – mai multe subintrebari (de tip obiectiv, semiobiectiv sau minieseu) legate printr-un element comun – modul de prezentare include:
  • un material / stimul (texte, date, diagrame, grafice);
  • subintrebari;
  • date suplimentare;
  • alte subintrebari5.
  1. Itemi subiectivi:
  • forma traditionala de evaluare la noi;
  • usor de construit;
  • solicita raspunsuri deschise;
  • evalueaza procese cognitive de nivel inalt;
  • verifica obiective care vizeaza creativitatea, originalitatea;
  • situatii problema (rezolvarea de probleme) – activitate noua, diferita de cele de invatare curente, menita sa rezolve o situatie problema – se evalueaza elemente de gandire convergenta si divergenta, operatii mentale complexe (analiza, sinteza, evaluare, transfer);
  • itemi de tip eseu – solicita elevilor sa construiasca / produca un raspuns liber (text) in conformitate cu un set de cerinte date. Acesti itemi pot fi:
  • eseu structurat / semistructurat – raspunsul asteptat este dirijat, orientat si ordonat cu ajutorul unor cerinte, indici, sugestii, de exemplu: compunere / eseu dupa un plan de idei;
  • eseu liber / nestructurat – valorifica gandirea creativa, originalitatea, creativitatea, nu impune cerinte de structura.
  • forma traditionala de evaluare la noi;
  • usor de construit;
  • solicita raspunsuri deschise;
  • evalueaza procese cognitive de nivel inalt;
  • verifica obiective care vizeaza creativitatea, originalitatea;
  • situatii problema (rezolvarea de probleme) – activitate noua, diferita de cele de invatare curente, menita sa rezolve o situatie problema – se evalueaza elemente de gandire convergenta si divergenta, operatii mentale complexe (analiza, sinteza, evaluare, transfer);
  • itemi de tip eseu – solicita elevilor sa construiasca / produca un raspuns liber (text) in conformitate cu un set de cerinte date. Acesti itemi pot fi:
  • eseu structurat / semistructurat – raspunsul asteptat este dirijat, orientat si ordonat cu ajutorul unor cerinte, indici, sugestii, de exemplu: compunere / eseu dupa un plan de idei;
  • eseu liber / nestructurat – valorifica gandirea creativa, originalitatea, creativitatea, nu impune cerinte de structura.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu